Skip to content

En författare uppdelad på två

20 oktober, 2011

En av mina favoritförfattare, Kerstin Ekman, gästade  Babel förra veckan.

Så här presenterades hon av programledaren Daniel Sjölin: ”Hon skriver som Ingemar Stenmark åkte slalom: det ser ut som avslappnad smöråkning ner till after skin, men segertiden är på något konstigt vis överlägsen.”

Kerstin Ekman pratade om sin nya bok Grand final i skojarbranschen, där de två huvudpersonerna delar på rollen som författare. Den ena är den som skriver böckerna, medan den andra, den snygga av de två kvinnorna, är den som pratar med medierna och låtsas ha skrivit böckerna. Ekman menar att en författare alltid är två personer – en som skriver och en som upplever offentligt. Och i den här boken har hon alltså dragit det till sin spets genom att låta de två personerna vara två personer även rent fysiskt. Visst låter det intressant? Så fort jag har läst de där högarna med böcker som ligger här och stirrar på mig ska jag kasta mig över den här. Då har den säkert hunnit komma ut i pocket dessutom :-)

Håller du med Kerstin Ekman? Är man två personer som författare?

3 kommentarer leave one →
  1. 21 oktober, 2011 18:28

    Åtminstone är jag inte bara två personer, utan en helt rugbylag när jag skriver mina böcker.

  2. 22 oktober, 2011 14:55

    Tycker Ekman använder sig av schabloner som hör hemma i pilsnerfilmen.
    Poängen med att vara berömd och prisad är knappast att behöva
    tjusig fasad, tvärtom.

Kommentera

