Skip to content

Dags att bli egenutgivare

15 februari, 2013

Nu är det äntligen dags att ta tag i Romanen A igen! Jag har ju skolkat från att vara författare i ett par månader, till förmån för att promenera i bergen och sånt. Men nu är det slut med det. I dag börjar jag projektet med att ge ut Romanen A på egen hand.

Projektet har egentligen två delar:

  1. Redigera manuset igen.
  2. Själva utgivningen.

Båda de här delarna känns helt oöverstigliga så här innan jag har börjat. Men ungefär så här går mina tankar just nu:

Redigera manuset

Romanen A har ju snurrat runt hos förlagen i ett par omgångar och jag har omarbetat den däremellan. Senast när den var runt hos förlagen så fick jag faktiskt klok återkoppling från ett par förläggare (vid sidan av sjutusen standardrefuseringar av typen ”Vi har tyvärr inte utrymme för det här manuset i vår utgivning för närvarande.”) Det här var några år sedan, så jag kommer inte ihåg vad det gick ut på, men jag ska läsa igenom den kloka återkopplingen och se vad jag behöver göra.

Eftersom det var några år sedan jag skrev boken behöver jag dessutom uppdatera en hel del detaljer som inte är aktuella längre. Huvudpersonerna sitter på ett fik som inte finns längre och så vidare.

Jag skulle också vilja ta hjälp av en redaktör som går igenom manuset ordentligt. Men eftersom det här tyvärr måste bli ett verkligt lågbudgetprojekt om jag ska få det att gå ihop misstänker jag att jag inte har råd med det. Jag ska i alla fall fråga ett par redaktörer vad det skulle kosta innan jag avfärdar idén. Kanske kan jag hitta någon som jag kan byta tjänster med.

Ge ut boken

Jag orkar knappt tänka på hur mycket arbete det kommer att vara att rådda själva utgivningsarbetet. Vi snackar omslag, layout av inlagan, tryckeri eller print on demand?, korrekturläsare (jo, jag korrekturläser själv, men man kan inte korrekturläsa sin egen text) och tusen saker till som behöver göras. Och allt det här ska jag, som avskyr att vara projektledare, vara projektledare för. Puh! Vad kan jag göra själv? Vad måste jag köpa in? Och så var det det där med den låga budgeten igen då.

Var ska jag börja?

Det är många trådar att dra i, och jag vet inte riktigt var jag ska börja. Ska jag fokusera på att redigera manuset tills det är färdigt och sedan ta tag i resten, eller är det bättre att börja kolla upp allt det andra parallellt? Jag är nog mer inne på att börja parallellt. Jag har i alla fall beställt två böcker om egenutgivning: Förverkliga din bokdröm av Joanna Björkqvist och Kristina Svensson och Lyckas med bokutgivning av Sölve Dahlgren, Lars Rambe och Ann Ljungberg. Jag hoppas att de kommer att hjälpa mig att strukturera upp arbetet. Och så har jag gått med i Egenutgivarna, en förening för författare som ger ut sina böcker på egen hand.

Nu kavlar jag upp ärmarna och sätter igång! Jag tar gärna emot kommentarer med pepp och glada tillrop. Och du som själv är egenutgivare får mycket gärna komma med goda råd. Just nu vill jag alltså främst ha svar på frågan: Var i all världen ska jag börja?

Annonser
6 kommentarer leave one →
  1. 15 februari, 2013 15:27

    Lycka till!
    En sak som du bör börja med parallellt med att du påbörjar redigeringen är framsida. Du vill kunna prata om boken medan du arbetar med utgivningen och då är det bra om du har framsidan för då känner folk igen den när den väl finns kvar. Det är det jag själv önskat att jag tagit tag i tidigare när jag gav ut Kedjor känns bara när du rör dig.
    Kram Eva

    • 15 februari, 2013 16:06

      Tack Eva! Vilket bra tips. Jag noterar genast att det ska komma tidigt på att göra-listan.

  2. 15 februari, 2013 16:03

    Självklart ska vi peppa dig längs vägen. Det viktigaste steget har du gjort – du har bestämt dig!

    Jag tror på att göra flera saker parallellt, det kommer du att se när du läser Förverkliga din bokdröm där kapitlet Marknadsföra till och med ligger före Skriva klart boken. En del saker behöver ligga till sig, som baksidestext och titel och då är det dumt att stå där och fila på titeln dagen innan du bestämt dig för att skicka boken till tryck. Deadline är nämligen inte heller fel att ha.

  3. 15 februari, 2013 19:03

    Hej!

    Byta tjänster lät spännande. Kanske kan vi göra det? Lite om vad jag kan och jobbar med: http://www.rolfner.se/Skrivtipsmapp/lektor.htm

    Jag har nämligen ett romanmanus själv som är i samma läge som ditt. Det har valsat runt, blivit refuserat, jag har skrivit om det jag vet inte HUR många gånger osv osv. Vi kanske kunde byta manus och läsa varandras?

    2003 gav jag och Iréne Räisänen Svensson ut boken Skrivguide själva. Jag var knappt med i utgivarprocessen, men jag tror nog att hon kan ha tips. http://skrivarsidan.nu/

  4. 15 februari, 2013 19:40

    Kristina: Tack för pepp! :-) Det är ungefär så jag tänker med att göra flera saker parallellt – då fortsätter jag nog på den linjen!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: