Skip to content

Blogga, tvittra och fejsbucka – kommunicera effektivt i sociala medier

Har du ett privat Facebookkonto? Tycker du att steget känns långt därifrån till att börja använda sociala medier i din yrkesroll? I e-boken Blogga, tvittra och fejsbucka får du råd och tips om hur du kan använda språket effektivt i sociala medier i ditt arbete.

Praktiska tips – oavsett om du är anställd eller egenföretagare

Boken vänder sig till dig som är anställd på ett företag eller en myndighet och kommunicerar i sociala medier. Du har också nytta av den om du har ett företag som du vill ska synas i de sociala medierna. Du kommer att kunna använda boken omedelbart, eftersom den är praktisk och innehåller många konkreta exempel.

Du får råd om strategi och språk

I Blogga, tvittra och fejsbucka får du tips om hur du och din arbetsplats kan arbeta med strategi för sociala medier. Du får råd om hur du kan anpassa språket efter syfte, mottagare och kanal. Boken tipsar både om hur du kommunicerar effektivt generellt i sociala medier och specifikt i de olika kanalerna blogg, Twitter och Facebook.

Blogga, tvittra och fejsbucka är en e-bok som är utgiven av Norstedts förlag.

Här hittar du boken hos Norstedts.

Röster om boken

Här kan du läsa några röster om boken:

Boken riktar sig till företag som vill lära sig mer om den uppsjö av sociala medier som finns på nätet. Det är en noggrann och tydlig guide om allt man kan tänkas behöva veta när man ska ge sig ut i cyberrymden för att marknadsföra sitt företag. Fokus ligger på vad man kan och bör använda medierna till för att därefter utveckla en strategi. läsaren finner dessutom förklaringar av de vanligaste nättermerna (vad är en hashtagg egentligen?), checklistor och exempel ur verkligheten på hur man bör och inte bör kommunicera.

De något kontroversiella stavningarna i titeln till trots är det en mycket matnyttig och bra genomgång även för den som tycker sig vara en informationshaj i näthavet.

/Språktidningen, februari 2013

 

Författaren Jenny Forsberg är språkkonsult i svenska. Hon poängterar i boken att sociala medier handlar om människor – inte teknik. Det handlar om att kommunicera, skapa relationer och möta andra människor.

/Språkrådet, november 2012

 

Blogga, tvittra och fejsbucka är den perfekta storasystern att hålla i handen när du ska lära dig att gå i det sociala medielandskapet. […] Researchen författaren gjort inför boken är mycket ambitiös och tonen i boken gör att jag känner att sociala medier bör tas på allvar på fler plan än det gör idag.

/Joanna Björkqvist, Bokcirkel.se

 

Den här boken är ett bra redskap för den som ska sätta sig in i det här med sociala medier på arbetsplatsen. Alltså hur man sköter ett officiellt konto på exempelvis facebook på bästa sätt. Jag skulle säga att det är en perfekt liten bok när man befinner sig i startgroparna för att dra igång ett sådant konto.

/Fiktiviteter, december 2012

 

No comments yet

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: